HTML

Helló

Mi ez itt?
Az Antagon egy alvó újság(író)blog.

» Bővebben + szerzők
» In English: About us

» Facebook
» e-mail

Friss topikok

Címkék

168óra (3) a (1) ablonczybálint (1) ahónapokossajtóközleménye (1) akti (1) ambrusbalázs (1) apáti tóth (1) atv (4) axel springer (1) baloghákosgergely (1) bánó (1) bánzoltánandrás (1) barcsmiklós (1) bayerzsolt (2) bbc (1) bedemárton (2) bild (1) bkf (1) blikk (3) bnd (1) bódisandrás (3) bodokytamás (1) bogádzoltán (1) bogárzsolt (1) bolgárgyörgy (2) borókaigábor (3) brücknergergely (1) budapesti7nap (1) cenzúra (1) christiansciencemonitor (1) cnn (2) debreczeni (1) demorgen (1) déneszoltán (1) dévényiistván (1) dezsőandrás (1) die (1) díj (3) dizájn (2) dtóthkriszta (1) duna (1) dunatv (5) echotv (2) economist (2) editorsweblog (1) elte (1) emasa (5) eötvöspál (3) és (4) etika (1) eveningstandard (1) faz (1) feketenorbert (1) fidesz (1) figyelő (19) figyelőnet (7) friderikuszsándor (1) függetlenhírügynökség (2) galgagyörk (1) gawker (1) gazsólferenc (3) göbölyössomadíj (10) guardian (9) günterwallraff (1) gyakornokság (1) győrffymiklós (1) györgypéter (1) haászjános (1) hankook (1) havashenrik (1) helyitéma (1) heszlerróbert (1) hetilap (1) hetiválasz (14) híradó (3) hirdetés (1) hírsarok (1) hirszerzo (1) hírszerző (2) hírtv (3) hivatkozás (1) honvédelmi minisztérium (1) hvg (15) hwsw (1) index (24) inforádió (3) input (1) iwiw (1) jakupcsekgabriella (1) jog (2) joóbsándor (1) józsef (1) karrier (1) kecskésitollastibor (1) kereskedelmi tv (1) kertattila (1) klubrádió (1) kocsislmihály (1) kommunikáció (1) konferencia (1) kosaandras (1) kovácsgyörgy (1) közpénz (1) kreatív (4) kristonlászló (1) kritika (1) kulcsáristván (1) lánchídrádió (1) legáttibor (1) lendvai (1) litera (1) m1 (1) m2 (1) magyar (2) magyarhírlap (17) magyarnarancs (1) magyarnemzet (7) magyarrádió (12) magyartelevízió (1) majtényi (2) managermagazin (2) marketing&média (3) martin (1) martinamis (1) martinjózsefpéter (2) médiakutató (1) médiatanács (1) médiatörvény (1) menedzsmentfórum (1) mészárosbálint (1) metropol (1) miklósi (1) miklósigábor (2) minőségiújságírásért (3) mkisscsaba (1) mokka (1) morvai krisztina (1) mr 2petőfi (1) mti (9) mtv (22) múosz (4) nagyattila (1) napiciki (1) napigazdaság (3) napi gazdaság (1) nap kelte (1) narancs (16) nbh (1) nemzet (1) népszabadság (36) népszava (5) netzwerk (1) newsoftheworld (1) newsweek (2) newyorktimes (6) nkósajudit (1) nmhh (1) observer (2) oktatási és kulturális minisztérium (1) ombudsman (1) orig (1) origo (14) oroszország (1) ortt (3) pályázat (1) pannonnews (2) paul (1) pestiest (1) péter (1) pethőandrás (3) pogonyilajos (2) portfolio (1) portfolio.hu (1) pr (4) prherald (1) pulitzer (2) rádió (1) ralfneukirch (1) reakció (3) recherche (1) reklám (1) rendőrség (1) reuters (1) riport (3) rss (1) rtlklub (1) rtl klub (3) sajtófotó (2) sajtóosztály (1) sajttáj (1) slágerrádió (1) spiegel (4) spirkjózsef (2) storytv (1) stumpfandrás (2) suchgyörgy (1) sun (1) szabadsága (1) szabóákos (1) szájbarágó (1) szélesgábor (2) szempont (1) szigetitamás (1) szilágyijános (1) szlankóbálint (2) szólás (1) szombathypál (3) tagesspiegel (1) taszoknyomozó (3) taz (4) telekom (1) tényfeltárás (8) tilosrádió (1) time (3) times (2) tódorjános (1) tótawárpád (1) tüntetések (1) tv (1) tv2 (1) ujpéter (1) újságíróképzés (1) vajdaéva (2) válaszadási (1) vanityfair (1) vasárnapi (1) vasárnapiújság (3) velvet (2) viasat3 (1) világgazdaság (4) wired (2) wirthzsuzsa (1) zappegábor (1) zeit (1) zoltán (1) zóna (7) zoom (5) zsoltmelinda (2) zsűri (1) Címkefelhő

Hárító pr-es, lusta újságíró?

2010.03.26. 08:38 antagon

VENDÉGPOSZT. Rényi Ádám, az RTL Klub kommunikációs igazgatójának írása. Magyarországon a bolti eladó utálja a vevőt, a gyalogos az autóst és persze fordítva, hogy a pincér és a vendég konfliktusos viszonyáról már ne is beszéljünk. Egykori és a mai napig is „látens újságíróként” dolgozó pr-esként meg nem lepett, mégis elszomorított, hogy nincs ez másképp sajtómunkások a sajtósok viszonyában sem. Ez derült ki legalábbis az Uniomedia és a Nézőpont Intézet kutatásából. (A témáról tegnap egy konferenciát is szerveztek.) 

Joggal mondhatnánk, hogy két erősen felhígult szakmáról van szó: vannak jó és rossz pr-esek, no meg jó és rossz újságírók, így az általánosítás nem állja meg a helyét. A kommunikációban dolgozóktól sem távol álló sztereotip gondolkodás könnyedén rátör az emberre egy online kérdőív kitöltése közben egy a tervezettnél hosszabb, a szerkesztőségben töltött estén. Mégis azt gondolom, ne válasszuk az egyszerűbb utat önmagunk megnyugtatására! Nyilvánvaló, hogy minden újságírónak és minden pr-esnek van a házi anekdotatárában jó pár olyan eset, amellyel könnyedén alá tudja támasztani, hogy a másik szakma művelői felületesek, felkészületlenek és inkorrektek vagy éppen ostobák, rugalmatlanok és fensőbbségesek. Mégis elgondolkodtató, hogy vajon miért nem érti meg egymást kellőképpen két olyan szakma, amelynek fókuszában a kommunikáció áll.

Ha képesek vagyunk arra, hogy üzeneteket csomagoljunk, stratégiát tervezzünk és sajtótájékoztatókat tartsunk, vajon miért nem jutunk el odáig, hogy megkérdezzük a „legszűkebb célcsoportunktól”, vajon hogyan segítjük munkájukat. Miért nem várunk visszajelzést? Talán félünk tőle, hogy megkapjuk? Az újságírók pontosan tudják, melyek azok az esetek, amikor azért hárít a pr-es, mert a kötelességét teljesíti, mert ez a dolga, és melyek azok, amikor lusta, feledékeny, rosszul dolgozik. Ahogy a pr-es is tisztában van vele, hogy az újságírót az általa képviselt médium érdekei és profizmusa, vagy nemtörődömsége, akár rosszindulata mozgatja. Tehát a viszonyrendszerbe kódolt konfliktusok önmagukban nem szükségszerűen terhelik a kapcsolatot, az esetleges érdekellentét még nem kell, hogy rossz hangulatot, egymás meg nem értését okozza.

Kommunikálni kell a kommunikációról, sértődés nélkül, a büszkeséget félretéve. Nem hinném, hogy kínos lenne a tanulás már befutott szakembereknek, hiszen a médiapiac jelentős és gyors változásait a pr-esnek is kihívást jelentenek, a tanulási folyamatban pedig igenis segítség az újságírótól, szerkesztőtől, sőt bloggerektől érkező visszajelzés. Mindkét félnek érdeke, hogy jobban értsék egymást, jobban megismerjék egymás napirendjét, érdeklődését, kompetenciáit, e-mail olvasási szokásait vagy bármit, ami ezt a két egymásra utalt szakmát közelebb hozhatja. 


17 komment

Címkék: pr

A bejegyzés trackback címe:

https://antagon.blog.hu/api/trackback/id/tr411869653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kékazég 2010.03.26. 16:20:23

Úgy vagyok ezzel a Rényi féle írással, mint számtalan politikus mondandójával. Igaz-igaz, csak éppen az ő szájából (pardon, tollából) nem egészen hiteles. Pont Rényi az, aki RTL-es guruként basáskodik az újságírókkal, fenyegetőzik kirúgással, információ-megvonással. Ő ne írjon (beszéljen) kommunikálásról, békességről...

madainyer 2010.03.26. 16:44:44

Kedves kékazég!

Örülök, hogy egyetértesz mondandómmal, tehát Magad is híve vagy a párbeszédnek, és nem a névtelen gyalázkodásnak. Ha azzal vádolsz, amit leírtál, valószínűleg még nem dolgoztunk együtt, hiszen akkor tudnád, soha senkit nem fenyegettem kirúgással, az újságírókkal való viszonyom igen távol áll a basáskodástól. Ám ha meggyőződésed, hogy én is egy vagyok a rossz pr-esek közül, kérlek, ne kímélj, mondd el, hogy konkrétan mit csinálok rosszul, várom az építő kritikát. Előre is köszönöm! Ja, és bocsánat, de bemutatkoznék: engem Rényi Ádámnak hívnak.

bülbül · http://www.bulbul.hu/ 2010.04.01. 01:39:30

Szia Ádám,

azért arra nagyon kíváncsi lennék, hogy a nem-korrekt, nem-jóindulatú újságírók kezelésében milyen eszközökkel tudtál eredményt, sikert elérni (különösen ha személyes érintettség volt a dolog hátterében). Saját tapasztalat alapján mondom, hogy az esetek nagy többségében ilyenkor elég eszköztelen egy kommunikátor.

boguslawski 2010.04.01. 14:40:30

Kedves Ádám! Igazad van: kommunikálni kell. Csak újságírói oldalról úgy látom, sok PR-os egyáltalán nem törekszik erre, sőt kifejezetten idegesíti, ha bármi aktivitással találkozik a sajtó részéről, azon túl persze, hogy kiteszi a neki küldött, önfényező sajtóközleményeket, és nem kérdez semmit. Nem veletek, de egy másik nagy kereskedlmi csatornával már többször jártunk úgy, hogy amikor mi kerestük meg őket kérdésekkel, vagy egy négy mondatos, semmit mondó ("teljes mértékben betartjuk az ORTT előírásait", "számunkra fontos a magas színvonalú műsorszolgáltatás" stb...) közleményben "válaszolnak", vagy egyszerűen nem nyilatkoznak. Mivel a világ olyan, hogy általában mi kérdezünk tőletek, szerintem a ti részetekről ezen kéne legelőször is változtatni. Üdv

madainyer 2010.04.01. 23:44:57

@bülbül Én azt hiszem, hogy ha egy újságíró nem korrekt, eetleg rosszindulatú a céggel szemben, amit képviselsz, azt kell elérni, hogy Veled szemben ne legyen az. Amit megtenne a céggel, azt ne tegye meg Veled. Miattad. Szerintem a jó sajtókapcsolat mindig nagyon személyes. Leegyszerűsítve akkor vagy eredményes ezekben a helyzetekben, ha szeretnek.

madainyer 2010.04.01. 23:52:10

@boguslawski Immár leköszönt kommunikációs igazgatóként is azt gondolom, hogy nincs jó kommunikációs tevékenység állandó visszajelzés nélkül. Az újságírótól nagyon sokat lehet tanulni pr-ből, hiszen nem tudsz valakit kiszolgálni, ha nem érted meg, mire van szüksége. Talán nem sértem meg a szerződésemet, ha elmondom: az RTL Klub által indított Sajtóklub.tv úgy született és úgy formálódott folyamatosan, hogy mindig az újságírók igényei, észrevételei nyomán eszközöltünk változásokat, így lett újságíróbarát. Kérdőívek és beszélgetések nyomán nyerte el jelenlegi formáját, amely a látogatottsági adatok szerint megfelel a célcsoport elvárásainak.

boguslawski 2010.04.02. 16:18:29

Kedves Ádám mi történt az RTL-nél?

madainyer 2010.04.02. 16:53:21

Éppen az, ami meg is jelent: költségcsökkentés, leépítés, átszervezés. A továbbiakban a kommunikációt nem önálló igazgatóság végzi majd, hanem más kereteket kap.

Watanabe Shun 2010.04.02. 22:38:50

Azért kíváncsi vagyok, hosszú távon, megéri-e ez az RTL-nek. Jó, tudom, nehéz a címlapokat, újságcikkeket nézettséggé, majd reklámbevétellé konvertálni, de azért érezhetően jobb volt eddig az RTL kommunikációja, mint a TV2-é. Nyílván egy darabig kitart a lendület, de a megmaradt két ember nem fogja tudni hat ember munkáját elvégezni...

madainyer 2010.04.02. 22:47:21

@Watanabe Shun: Köszönöm, jól esik, hogy így érzed. Azért remélem, hogy nem fog leromlani, hiszen jó szakemberek fogják folytatni a munkát. Én mindenesetre drukkolok nekik!

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2010.04.07. 10:15:45

"mégis elszomorított, hogy nincs ez másképp sajtómunkások a sajtósok viszonyában sem"
Nem ismerem ezt a világot, de ők talán nem Magyarországon élő emberek? Vagy mire ez a meglepődés?
Egyébként érdekes, szinte mindenki, aki beszél nekem a szakmájáról, előbb-utóbb kiböki, hogy "erősen felhígult szakmáról" beszél.
Lehet, hogy tényleg sikerült hazavágni az oktatási rendszert? (költői kérdés, természetesen...)

madainyer 2010.04.07. 22:16:45

Nincs meglepődés, lásd: "meg nem lepett". Elszomorítás van.
Szerintem aki nem tudja, mi akar lenni, az azt mondja, majd pr-es leszek, újságíró vagy ahogy mondani szokták "a médiában szeretne dolgozni". Így aki valóban szakember, sok kontárral kerül egy szakmába. Ami az oktatást illeti, nyilván ott is vannak problémák, a pr-rel kapcsolatos kurzusok szerintem nem eléggé gyakorlatiak. Nyilván más szakmákkal is előfordul a felhígulás, én a magaméról tudok beszélni.

kékazég 2010.04.08. 17:23:07

www.fn.hu/hetilap/20100331/billego_merleg/
Apuka vs. apuka, ebből lesz a fiúka vs. fiúka???

kékazég 2010.04.08. 17:24:13

@boguslawski: www.fn.hu/hetilap/20100331/billego_merleg/
ez történt, s ezért én sajnálom is Rényi urat, mert nem azért kell kitenni vkit, mert az apám összeveszik az ő apjával.

madainyer 2010.04.08. 20:49:38

Teljesen kizártnak tartom, hogy Kolosi Péter édesapja és az én édesapám konfliktusának bármi köze lenne egy a válság miatt kényszerintézkedéseket meghozni kénytelen médiavállalat költségcsökkentő programjához. Kolosi Péterrel az elsőtől az utolsó munkanapomig nagyon jó emberi és munkakapcsolatom volt. Aki ismeri Pétert, nem tételez fel róla ilyen kisstílű eljárást.

kékazég 2010.04.19. 10:44:53

@Rényi Ádám: Naív vagy... :) Jól végezted a munkádat? Igen. Milliókat kerestél, amin érdemes spórolni? Nem. Veszélyeztetted bárki állását? Nem. Akkor mi másért tettek ki?

madainyer 2010.04.19. 14:10:05

@kékazég: Ha ez naivitás, akkor maradok naiv! :-)
süti beállítások módosítása