HTML

Helló

Mi ez itt?
Az Antagon egy alvó újság(író)blog.

» Bővebben + szerzők
» In English: About us

» Facebook
» e-mail

Friss topikok

Címkék

168óra (3) a (1) ablonczybálint (1) ahónapokossajtóközleménye (1) akti (1) ambrusbalázs (1) apáti tóth (1) atv (4) axel springer (1) baloghákosgergely (1) bánó (1) bánzoltánandrás (1) barcsmiklós (1) bayerzsolt (2) bbc (1) bedemárton (2) bild (1) bkf (1) blikk (3) bnd (1) bódisandrás (3) bodokytamás (1) bogádzoltán (1) bogárzsolt (1) bolgárgyörgy (2) borókaigábor (3) brücknergergely (1) budapesti7nap (1) cenzúra (1) christiansciencemonitor (1) cnn (2) debreczeni (1) demorgen (1) déneszoltán (1) dévényiistván (1) dezsőandrás (1) die (1) díj (3) dizájn (2) dtóthkriszta (1) duna (1) dunatv (5) echotv (2) economist (2) editorsweblog (1) elte (1) emasa (5) eötvöspál (3) és (4) etika (1) eveningstandard (1) faz (1) feketenorbert (1) fidesz (1) figyelő (19) figyelőnet (7) friderikuszsándor (1) függetlenhírügynökség (2) galgagyörk (1) gawker (1) gazsólferenc (3) göbölyössomadíj (10) guardian (9) günterwallraff (1) gyakornokság (1) győrffymiklós (1) györgypéter (1) haászjános (1) hankook (1) havashenrik (1) helyitéma (1) heszlerróbert (1) hetilap (1) hetiválasz (14) híradó (3) hirdetés (1) hírsarok (1) hírszerző (2) hirszerzo (1) hírtv (3) hivatkozás (1) honvédelmi minisztérium (1) hvg (15) hwsw (1) index (24) inforádió (3) input (1) iwiw (1) jakupcsekgabriella (1) jog (2) joóbsándor (1) józsef (1) karrier (1) kecskésitollastibor (1) kereskedelmi tv (1) kertattila (1) klubrádió (1) kocsislmihály (1) kommunikáció (1) konferencia (1) kosaandras (1) kovácsgyörgy (1) közpénz (1) kreatív (4) kristonlászló (1) kritika (1) kulcsáristván (1) lánchídrádió (1) legáttibor (1) lendvai (1) litera (1) m1 (1) m2 (1) magyar (2) magyarhírlap (17) magyarnarancs (1) magyarnemzet (7) magyarrádió (12) magyartelevízió (1) majtényi (2) managermagazin (2) marketing&média (3) martin (1) martinamis (1) martinjózsefpéter (2) médiakutató (1) médiatanács (1) médiatörvény (1) menedzsmentfórum (1) mészárosbálint (1) metropol (1) miklósi (1) miklósigábor (2) minőségiújságírásért (3) mkisscsaba (1) mokka (1) morvai krisztina (1) mr 2petőfi (1) mti (9) mtv (22) múosz (4) nagyattila (1) napiciki (1) napigazdaság (3) napi gazdaság (1) nap kelte (1) narancs (16) nbh (1) nemzet (1) népszabadság (36) népszava (5) netzwerk (1) newsoftheworld (1) newsweek (2) newyorktimes (6) nkósajudit (1) nmhh (1) observer (2) oktatási és kulturális minisztérium (1) ombudsman (1) orig (1) origo (14) oroszország (1) ortt (3) pályázat (1) pannonnews (2) paul (1) pestiest (1) péter (1) pethőandrás (3) pogonyilajos (2) portfolio (1) portfolio.hu (1) pr (4) prherald (1) pulitzer (2) rádió (1) ralfneukirch (1) reakció (3) recherche (1) reklám (1) rendőrség (1) reuters (1) riport (3) rss (1) rtlklub (1) rtl klub (3) sajtófotó (2) sajtóosztály (1) sajttáj (1) slágerrádió (1) spiegel (4) spirkjózsef (2) storytv (1) stumpfandrás (2) suchgyörgy (1) sun (1) szabadsága (1) szabóákos (1) szájbarágó (1) szélesgábor (2) szempont (1) szigetitamás (1) szilágyijános (1) szlankóbálint (2) szólás (1) szombathypál (3) tagesspiegel (1) taszoknyomozó (3) taz (4) telekom (1) tényfeltárás (8) tilosrádió (1) time (3) times (2) tódorjános (1) tótawárpád (1) tüntetések (1) tv (1) tv2 (1) ujpéter (1) újságíróképzés (1) vajdaéva (2) válaszadási (1) vanityfair (1) vasárnapi (1) vasárnapiújság (3) velvet (2) viasat3 (1) világgazdaság (4) wired (2) wirthzsuzsa (1) zappegábor (1) zeit (1) zoltán (1) zóna (7) zoom (5) zsoltmelinda (2) zsűri (1) Címkefelhő

MR1, 168 óra: igénytelen lopás gondolkodás helyett

2009.09.02. 19:22 antagon

VENDÉGPOSZT Kósa András, a Hírszerző rovatvezetőjének írása. A 168 óra online-on „Király Helga írása” megjelöléssel publikáltak egy cikket szerdán, amely az OECD szeptember 1-én közölt gyermekjóléti felméréséről szól. Ugyanebben a témában Tóth Vali, a Magyar Rádió londoni tudósítója is leadott egy anyagot az MR1 részére.

A felmérésről röviden annyit, hogy a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (amit valószínűleg sokkal többen ismernek OECD néven, mint így, feloldva az angol rövidítést) harminc országban vizsgálta a gyerekek, fiatalok életkörülményeit, életvezetési szokásait. Az egyik felmérés alapján kiderült, hogy a 15 éves lányok között a brit fiatalok isznak a legtöbbet. A BBC közölt is szerdán egy cikket a témában UK teenage girls ’worst drunks’ címmel

Ha ezt összehasonlítjuk a két magyar írással, érdekes dolgokat fedezhetünk fel. Véletlenül a 168 óra és a Magyar Rádió is ugyanazokat a példákat ragadta ki a roppant terjedelmes felmérésből, mint a BBC. „A tanulmány rangsorából kiderül, hogy a legnagyobb jólétben és a legnívósabb lakásokban a norvég gyerekek élnek. A legmagasabb szintű oktatást a finn diákok kapják, míg a legkisebb kockázatnak a svéd gyerekek vannak kitéve. A legkevesebbet a svájci gyerekek mozognak. Iskolába leginkább a török, legkevésbé a cseh gyerekek szeretnek járni” – így Király Helga a 168ora.hu-n.

„A tanulmány rangsorából kiderül, hogy a legnagyobb jólétben a norvég gyerekek élnek, a legjobb oktatást a finnek kapják, a legkisebb kockázatnak a svéd gyerekek vannak kitéve, a legkevesebbet pedig a svájci gyerekek mozognak. Iskolába leginkább a török, legkevésbé a cseh gyerekek szeretnek járni” – így Tóth Vali Londonból.

Mindkettejüknek ráadásul még aznap sikerült utolérniük egy-egy jelentős tényezőt nemcsak a brit kormány, de az ellenzék részéről is. Milyen érdekes, hogy mindkettejüknek ugyanazok a személyek nyilatkoztak (a brit kormány ifjúságért felelős államtitkára, Dawn Primarolo, illetve árnyék oktatási minisztere, Nick Gibb), mint akik a BBC-nek is.

Egészen furcsa véletleneket produkál az élet – gondolhatnánk, mert az még csak fel sem merül bennünk, hogy a 168 óra online és az MR1 ne saját anyagot közölt volna, hiszen sehol egy utalás sem történik a BBC-re, mint forrásra, azt pedig mégsem feltételezhetjük, hogy a két kollegina egyszerűen csak fogta a brit hírügynökség cikkét, lefordította, majd elpasszolta saját néven.

De még ha így is történt volna, lehetett volna az egészet sokkal igényesebben csinálni annál, mint hogy odakenjük a BBC fordítást. Sem Tóth Valinak, sem Király Helgának nem ugrott be, hogy Magyarország is OECD tagállam? Meg sem próbáltak utánanézni, hogy mi esetleg nem kerültünk-e be az összehasonlításba? Hiszen nagyon érdekes, hogy a britek isznak a legtöbbet, de mondjuk a magyar hallgató, olvasó számára talán információértékkel bírna az is, a magyar tizenévesek hány százaléka teszi ezt. Nem kellett volna ehhez mást tenni, mint legalább pár percre belenézni a tanulmányba (amelynek az erről szóló fejezete letölthető az OECD honlapjáról), és kiderült volna, hogy de igen, mi is ott vagyunk a harmincban. Így nemcsak az ivási szokásokról, de rengeteg másról is információt közölhettek volna.

Ezt eddig egyedül csak a Hírszerző tette meg, ráadásul önállóan feldolgozva az összehasonlításokat, belinkelve a cikkbe az eredetit.


13 komment

Címkék: 168óra magyarrádió

A bejegyzés trackback címe:

https://antagon.blog.hu/api/trackback/id/tr581355904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hettie · http://www.hettie.nolblog.hu 2009.09.02. 20:33:23

Jogos. Forditasok forras megjelolese nelkul fordulnak elo mashol is a magyar meeja-ban, de ez azert durva, mert minket is erint.

will 2009.09.02. 22:15:25

Tényleg bárki lehet újságíró. :(
Az a kérdés, hogy külföldön az ilyennek milyen következményei vannak? Kirúgják őket? Visszaesik a lap példányszáma? Vagy ott is mindenki csak vállat rándít, és maximum ejnyebejnyézik?
Valahogy egészen más világ az ami az USA-ban van, már ha lehet hinni a Hazugsággyáros című filmnek. Furcsa volt látni a filmben, hogy mennyire be van parázva a plágiumvádtól szerkesztő, kiadó, újságíró.
Én eddig kétszer szúrtam ki szerkesztői pályafutásom alatt, hogy amit a kezembe adtak, az wikipediás, vagy más archív cucc. Az én puhaságom, hogy akkoriban ezeket nem jelentettem, csak a tettest kértem meg, hogy ilyesmi ne legyen soha többet, és adjon új anyagot. Kérdés persze, hogy ez kinőhető jellemhiba, vagy máskor is bepróbálkozik "az ilyen".

sapuh 2009.09.02. 22:37:10

De jó lenne, ha csak a BBC-től lopnának rendszeresen a magyar sajtóban! Ezzel szemben viszont általános jelenség, hogy egymástól vagy az MTI-től lopnak rendszeresen. Vannak olyan honlapok, ahol szinte csak kopipésztelt anyag jelenik meg, persze forrásmegjelölés nélkül.

Az mr1 amúgy szintén imád híreket lopni, legfeljebb néha egy kicsit átírják a lenyúlt anyagot - általában rosszabbra.

cso zsi 2009.09.02. 22:55:28

Mert az jobb, hogy a kereskedelmi rádiók reggeli műsorában előző esti (vagy téma híján régebbi) hazai netes híreket olvasnak be, azokkal a hibákkal/blődségekkel, ahogy találták?

czejp (törölt) 2009.09.02. 23:35:13

Mi ? Csak mert nem ők szopták ki a kisujjukból ez már lopás ?

szusi úr 2009.09.03. 01:14:07

kósa úrnak teljesen igaza van, és big respekt a hírszerzőnek a korrekt feldolgozásért.

azonban nem értem ezt a hirtelen kiragadást itt. az összes médium ezt csinálja. az aznapi guardian címlap pl. sokszor megjelenik az indexen délkörül. de a vezető ny-eu-s és usa híreket még akkor is gondolkodás nélkül lenyúlja a magyar sajtó, ha semmi relevanciája nincs itthon.

magyar-magyar szótár 2009.09.03. 06:51:03

Ez a netokrácia [illúziójának] lényege. Mindenki ingyen, de egyesek mégannálisingyenebbek. Magától Működő Eszközök. És akkor mégy egyesek az esztékászemüvegfekete analóg telefonkagylókkal hülyéskedve kicsinyítenék a mai politmarketing disztribúciós vonalaira való utalásokat.

spammer blogger 2009.09.03. 06:52:41

Az adatok, kiemelések lehet, hogy a BBC-ével azonos forrásból származnak (netán a BBC-től), de ebben a formában fordításnak, lopásnak nevezni...
Szánalmas lejáratási kísérlet egy másik, hasonlóan "korrekt" firkász részéről.

states 2009.09.03. 07:22:34

A 168 óra annak idején még a hetilap címét is a Rádiótól lopta, de volt már benne olyan Chirackal készült interjú is, amit Chirac soha nem adott...

sapuh 2009.09.03. 12:53:17

@czejp: nem mindegy, hogy ugyanazt a TÉMÁT dolgozod-e fel (jelen esetben egy nyilvános jelentést) te magad, önállóan, vagy egy más által írt, máshol már megjelent cikket adsz be a saját neved alatt. Van különbség...
süti beállítások módosítása