Kinek éri meg (jobban), ha egy hírbe hozott cég, ahelyett, hogy reagálna az újságíró által felvetett kérdésekre, inkább egy 2/1-es hirdetésben "szólal meg" a róla szóló cikket közlő lap hasábjain, vélt jó hírnevének megőrzése érdekében?
A kérdés nem költői: a Figyelő mai számában hoznak egy nagyobb cikket, ami a Brokernet és ügynökeinek áldásos, a cikk állításai szerint nem kifejezetten ügyfélbarát tevékenységével foglalkozik. A cikk több ponton is az érintett megszólaltatásáért kiált, ám a szövegből kiderül, a Brokernet vezetői nem kívántak élni a lehetőséggel, mivel úgy gondolták, hogy az ő verziójuk nem tudna az ő szájuk íze szerint megjelenni a lapban. Inkább hirdetést vettek.
Részlet a cikkből:
A Figyelő ezen összeállítás elkészülte kapcsán is fontosnak tartotta megkérdezni a legfőbb érintettet. Először Kostevc Pétertől, az Brokernet Holding elnökétől szerettünk volna interjút kérni, ezt azonban a társaság elutasította. Ezt követően kérdéseinket írásban küldtük el. A 12 kérdéssel kapcsolatban a társaság kommunikációs vezetője azt válaszolta, hogy „kérdéseitek jellegét és tartalmát figyelembe véve, sajnálatos módon nem látjuk biztosítottnak, hogy a véleményünk objektív módon eljusson olvasótáborotokhoz”. Ezért a válaszadástól a Brokernet eltekintett, ezzel egyidejűleg viszont elküldte megrendelését annak a két oldalas hirdetésnek a megjelentetésére, mely a lap xy. oldalán látható. A Figyelő fenntartja, hogy az objektivitást a lapkészítés egyik legfontosabb szempontjának tekinti, s a továbbiakban is szívesen készítene interjút a Brokernet vezetőivel.
Megszólalás helyett hirdetési felületet vásárolni... Talán nem is lenne olyan rossz üzleti stratégia! Felmerül a kérdés, ez vajon milyen fényt vet a lapra? Mert hogy a szóban forgó cégről milyen képet ad, azt talán részletezni sem kell. A kiadó szempontjából viszont érdekes helyzet, talán ilyen még nem is volt a haza sajtótörténetben. (Ha mégis, akkor légyszives osszátok meg velünk!)
A Figyelő lapigazgatójától, Bálint Viktortól megkérdeztem, felmerült-e a lehetősége annak, hogy visszautasítsák a hirdetést egy olyan időszakban, amikor a hetilapokban nem olyan sűrűn jelennek meg hirdetések, főleg nem kétoldalasak. Bálint Viktor elmondta: elgondolkoztak, mi lenne, ha nem fogadnák be a cég hirdetését, de aztán az általános szerződési feltételek alapján arra jutottak, ezt csak akkor tehetnék meg, ha annak tartalma törvénysértő lett volna. Mivel ez nem merült fel a Brokernet hirdetése esetében, végül megjelent. Hogy listaáron-e vagy sem, arról viszont nincsenek információink.
(A képre kattintva olvasható a teljes hirdetés)