HTML

Helló

Mi ez itt?
Az Antagon egy alvó újság(író)blog.

» Bővebben + szerzők
» In English: About us

» Facebook
» e-mail

Friss topikok

Címkék

168óra (3) a (1) ablonczybálint (1) ahónapokossajtóközleménye (1) akti (1) ambrusbalázs (1) apáti tóth (1) atv (4) axel springer (1) baloghákosgergely (1) bánó (1) bánzoltánandrás (1) barcsmiklós (1) bayerzsolt (2) bbc (1) bedemárton (2) bild (1) bkf (1) blikk (3) bnd (1) bódisandrás (3) bodokytamás (1) bogádzoltán (1) bogárzsolt (1) bolgárgyörgy (2) borókaigábor (3) brücknergergely (1) budapesti7nap (1) cenzúra (1) christiansciencemonitor (1) cnn (2) debreczeni (1) demorgen (1) déneszoltán (1) dévényiistván (1) dezsőandrás (1) die (1) díj (3) dizájn (2) dtóthkriszta (1) duna (1) dunatv (5) echotv (2) economist (2) editorsweblog (1) elte (1) emasa (5) eötvöspál (3) és (4) etika (1) eveningstandard (1) faz (1) feketenorbert (1) fidesz (1) figyelő (19) figyelőnet (7) friderikuszsándor (1) függetlenhírügynökség (2) galgagyörk (1) gawker (1) gazsólferenc (3) göbölyössomadíj (10) guardian (9) günterwallraff (1) gyakornokság (1) győrffymiklós (1) györgypéter (1) haászjános (1) hankook (1) havashenrik (1) helyitéma (1) heszlerróbert (1) hetilap (1) hetiválasz (14) híradó (3) hirdetés (1) hírsarok (1) hirszerzo (1) hírszerző (2) hírtv (3) hivatkozás (1) honvédelmi minisztérium (1) hvg (15) hwsw (1) index (24) inforádió (3) input (1) iwiw (1) jakupcsekgabriella (1) jog (2) joóbsándor (1) józsef (1) karrier (1) kecskésitollastibor (1) kereskedelmi tv (1) kertattila (1) klubrádió (1) kocsislmihály (1) kommunikáció (1) konferencia (1) kosaandras (1) kovácsgyörgy (1) közpénz (1) kreatív (4) kristonlászló (1) kritika (1) kulcsáristván (1) lánchídrádió (1) legáttibor (1) lendvai (1) litera (1) m1 (1) m2 (1) magyar (2) magyarhírlap (17) magyarnarancs (1) magyarnemzet (7) magyarrádió (12) magyartelevízió (1) majtényi (2) managermagazin (2) marketing&média (3) martin (1) martinamis (1) martinjózsefpéter (2) médiakutató (1) médiatanács (1) médiatörvény (1) menedzsmentfórum (1) mészárosbálint (1) metropol (1) miklósi (1) miklósigábor (2) minőségiújságírásért (3) mkisscsaba (1) mokka (1) morvai krisztina (1) mr 2petőfi (1) mti (9) mtv (22) múosz (4) nagyattila (1) napiciki (1) napigazdaság (3) napi gazdaság (1) nap kelte (1) narancs (16) nbh (1) nemzet (1) népszabadság (36) népszava (5) netzwerk (1) newsoftheworld (1) newsweek (2) newyorktimes (6) nkósajudit (1) nmhh (1) observer (2) oktatási és kulturális minisztérium (1) ombudsman (1) orig (1) origo (14) oroszország (1) ortt (3) pályázat (1) pannonnews (2) paul (1) pestiest (1) péter (1) pethőandrás (3) pogonyilajos (2) portfolio (1) portfolio.hu (1) pr (4) prherald (1) pulitzer (2) rádió (1) ralfneukirch (1) reakció (3) recherche (1) reklám (1) rendőrség (1) reuters (1) riport (3) rss (1) rtlklub (1) rtl klub (3) sajtófotó (2) sajtóosztály (1) sajttáj (1) slágerrádió (1) spiegel (4) spirkjózsef (2) storytv (1) stumpfandrás (2) suchgyörgy (1) sun (1) szabadsága (1) szabóákos (1) szájbarágó (1) szélesgábor (2) szempont (1) szigetitamás (1) szilágyijános (1) szlankóbálint (2) szólás (1) szombathypál (3) tagesspiegel (1) taszoknyomozó (3) taz (4) telekom (1) tényfeltárás (8) tilosrádió (1) time (3) times (2) tódorjános (1) tótawárpád (1) tüntetések (1) tv (1) tv2 (1) ujpéter (1) újságíróképzés (1) vajdaéva (2) válaszadási (1) vanityfair (1) vasárnapi (1) vasárnapiújság (3) velvet (2) viasat3 (1) világgazdaság (4) wired (2) wirthzsuzsa (1) zappegábor (1) zeit (1) zoltán (1) zóna (7) zoom (5) zsoltmelinda (2) zsűri (1) Címkefelhő

[FRISSÍTVE] Az Axel Springer letiltotta a róla szóló interjút

2008.11.03. 14:02 zsombor

A kiadó, amely megtiltotta egy lapnak, hogy megírják róla, amit elmondott magáról

Duplán tanulságos Antagonilag az Axel Springer kiadó online politikájáról szóló Kreatív Online-cikk, a Hogyan maradt le az Axel Springer a magyar webről?

Egyrészt amiatt, hogy nagyjából feltérképezi, miért bénázik a webes tartalompiacon az a multikiadó, amely a nyomtatott szektorban a legnagyobb magyarországi spílerek közé tartozik (főleg magazinokat és megyei napilapokat adnak ki), másrészt mert a cikk lényegében egyetlen interjú függő beszédbe átírva – egy olyan interjúé, amit a kiadó egyik vezetője önszántából adott, majd visszaolvasva inkább letiltatott.

Bővebben a cikkről, a hülye jogi háttérről és arról, hogyan lehet megírni, amit mégis inkább visszavonnának.

A cikk röviden. A vagy féltucatnyi megyei napilapot, a Világgazdaságot és egy csomó magazint (köztük a Kiskegyedet, az új Manager Magazint vagy a Tvr-hetet) kiadó Axel Springer a magyar online piacon eddig nem sok vizet zavart, miközben mostanra ott kapar már a konkurens magazinóriás Sanomától a szintén magazinos-napilapos Ringier-ig mindenki.

A Kreatív Online arról készített interjút a kiadó netes tartalomfőnökével, miért nem léptek eddig – aki kifejtette, hogy a konzervatív befektetéspolitika miatt erre eddig nem nagyon volt pénz, miközben a gyorsan bedőlt Reggel című lapba belerakták azt az összeget, amiből vehettek volna akár Indexet vagy iWiW-et is.

Most a női magazinokra épített online portfóliót felfuttatnák, de egyrészt túl sok sales-kapacitás nincs a dolog mögött, másrészt ettől még nem lesz olyan sok embert elérő óriásportáljuk, ami szabad szemmel jól látható összeget ránthatna be. (A Reggel.hu-t ilyennek szánták volna – ez még üzemel a print nagytestvér halála után, de az Antagon más forrásból úgy tudja, nem sokáig.) Címszavakban ennyi a sztori.

A körülmények. A Kreatív interjúként közölte volna a hetekkel előre megbeszélt, diktafonra rögzített beszélgetés szövegét. Az interjúalany, Palánki Zsolt, az Axel Springer online főnöke viszont visszaolvasva – tárgyi tévedésekre és arra hivatkozva, mégsem nyilatkozhatott volna azokról, amikről nyilatkozott – utólag megtagadta a hozzájárulást az interjú közléséhez, és felajánlott egy új interjút (mással), illetve belengetett egy sajtópert.

A jogi háttér. Sajtóperelni ilyenkor a személyiségi jogok megsértésére hivatkozva lehet. A Polgári Törvénykönyv azt mondja, a képmás vagy hangfelvétel engedély nélküli nyilvánosságra hozatala ezen jogok megsértését jelenti, és ebbe a hangfelvétel leírt szövege, magyarul egy interjú is beletartozik (FRISSÍTÉS: Mint az egyik jogász pontosított, nem tartozik: a szó szerinti leirat közlése esetén a szerzői jogok játszanak be.) A Sajtótörvény meg azt írja, ha nyilatkozás van, az újságíró kérésre köteles megmutatni, mit ír le belőle, és nem közölheti, ha a nyilatkozó azért tiltakozik ellene, mert megváltoztatták a szavait. Utóbbiról itt nem lett volna szó, tartalmi változás nélkül, elejétől a végéig jött volna le az interjú.

A közelmúltbeli bírói döntések szerint a két, kicsit ellentmondó jogszabály között az dönt, a felvételkészítéshez való hozzájárulást egyben a közléshez való hozzájárulásnak tekinti-e az aktuális bíró. Persze, ha valakitől interjút kérnek, aztán odamennek hozzá, és felvesznek vele egy beszélgetést, sejtheti, hogy közlés lesz a vége, de újság- és interjúalany-párti bírói döntésre is volt már példa.

A bíróságon pedig a lapnak kell bizonyítania, hogy az alany azt mondta/írta/értette, „Igen, tudom, hogy ez egy interjú, vegyük fel, én most dolgokat mondok neked, és – azokat a részeket leszámítva, amikor azt mondom, hogy Ezt most ne írd le – azért mondom, hogy leírd, mert ezért ültünk le egymással". A Kreatív ezt bajosan tudta volna bizonyítani (a tanulság, hogy ezt úgy kell egyértelműsíteni az alannyal, hogy nyoma maradjon).

A megfejtés. A Kreatív jogi tanácsadói azt vetették fel: azt konkrétan nem tiltja semmi, hogy a "beszélgetés során jogszerűen megszerzett tudásanyagot" lehozza az újság, más szavakkal: akár az egészet átírni függő beszédbe, éppen csak szó szerint, idézőjelek között nem idézni semmit. Ez történt – de hátborzongató, hogy egy lapkiadó felnőtt középvezetője által adott, rögzített, és változtatás nélkül közölni szánt interjújával ez kell, hogy történjen.

Disclaimer: a bejegyzés szerzője a Kreatív munkatársa, a cikken nem dolgozott.

Mit gondolsz az ügyről? Vannak hasonló tréfás történeteid?


22 komment

Címkék: kreatív jog axel springer

A bejegyzés trackback címe:

https://antagon.blog.hu/api/trackback/id/tr91747393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Basahalom boulevard · http://www.basahalom.hu 2008.11.03. 15:57:10

A megyei napilapokat kiadó német és osztrák cégek viszonya az újságíráshoz, a hiteles tájékoztatáshoz, a média társadalmi felelősségéhez ezer sebből vérzik régóta. Magyarországon rendre olyasmit tesznek, ami otthon eszükbe sem jut.

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2008.11.03. 16:03:26

Vicc, mint minden, ami ebben a kis porfészek országban megy. Annak örülnék, ha egyre kevesebb ilyen és hasonló sztori látna napvilágot.
(Hiú ábránd)

ekkerjoz 2008.11.03. 16:04:04

Axel Springer, hát. De hogy újságírás...? Bayer biznisz.

pollner · http://soreo.biz 2008.11.03. 16:25:21

A (hazai) politikai lapoknál rendszeresen előfordul, hogy az interjúalanyok visszavonják, vagy utólag átírják a szövegüket. Palánki Zsolt nélkül valahogy meglesz egy darabig a Kreatív, de egy politikai lap nehezen boldogul, ha nem szolgálja ki a vezető politikusok (mindkét oldal) igényeit.

stoppard · http://forint.blog.hu 2008.11.03. 16:38:22

hehe, ez annyira Axel Springeres... talán kellene oda egy olyan vezető, aki tudja, hol kell bekapcsolni a számítógépet :)

Mária 2008.11.03. 16:45:20

A Nógrád Megyei Hírlap online változatának naponta 4-500 látogatója van egy hatvanezer háztartással rendelkező megyében. És senkit nem zavar...

maria.blog.hu/2008/05/26/ki_olvassa_ma_a_videki_hirportalokat

Egonervin 2008.11.03. 17:32:23

Ez azért/is/ van, mert Palánki kockafejű IT-s- gőze sincs az újságírásról, még akkor sem, ha lassan 20 éve a Városmajorban dugja a PC-k-be az egeret. Érdemes azon is elgondolkozni, hogy a műszaki háttérszemélyzetből miként lehetett egy hazai médiabirodalom on-line főnöke.

tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2008.11.03. 17:37:32

Mária, a Békés Megyei oldalának is olyan 1300-1500, de mondjuk a "printfüggetlen" (ez persze úgy nem igaz, ahogy van) változatnak már 8000 körül. Egyébként ajánlom ezt, kapcsolódó, Axel Springer is van benne:
tsabeeka.wamma.hu/2008/11/03/az-online-print-dilemma/

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.11.03. 21:08:26

Érdekes kérdés, hogy visszavonható-e egyáltalán egy interjú? Szerintem az lenne a normális, hogy ha valaki nyilatkozik, hangfelvétel is van róla, utána már ne tilthassa meg a közlést.

tardyl 2008.11.03. 22:36:34

Lehet, hogy nem tartozik szorosan ide, de van olyan írástudó ebben az országban, aki tudja, mi a különbség az 'ami' és az 'amely' között, és nem használja őket konzekvensen fordítva, mint fentebb?

zsombor 2008.11.03. 23:29:43

@tardyl
jogos, köszi.

@Turul_2k2
nyilván az lenne normális, ha nem lenne visszavonható, de pont erről is szól a poszt. nincs éppen jogászagyam, de ha jól követem a logikát, ehhez az kellene, hogy egy jogszabály (sajtótörvény) konkrétan kimondja, h az interjúadásnál ez és ez van, hogy más, nem kifejezetten [csak] az interjúra vonatkozó jogszabályokkal ne lehessen bevédeni a "meggondoltam magam" típusú visszavonást.

pollner · http://soreo.biz 2008.11.04. 08:48:30

@Egonervin: Egyszerű volna Palánkiban megtalálni a bűnbakot, de a cikkből éppen az derül ki, hogy a(z online) stratégiai döntések nem az ő szintjén születnek.

Mária 2008.11.04. 11:57:44

Tsabeeka: a "printfüggetlen" AS portálok statisztikáját hol lehet elérni?

Vámpír\\\'08 2008.11.04. 14:53:42

A Springernél minden döntés az Úristen szintjén születik, ő pedig kicsit öregecskedik. :)
Ismerve Palánkit, valószínüleg nem magától tiltotta le azt az interjút, lehetett szelíd ráhatás. :)))

kM 2008.11.04. 15:08:42

Igaza van Basának, a vidéki lapok rég lemondtak a média felelősségéről: felületeiken cikibulvár, életmódgagyi és tanyasi rémtettek futószalagon, döglött disznók az autópályán, halottnak vélt bűzös hajléktalan és csúnyácska falusi kislányok (16) modellkednek százszámra - természetesen képgalériával. És mindez a központilag szerkesztett belpolitika oldalon megspékelve egy balra hordó újságírással: elvégre egy egykori MSZMP-lap az mégiscsak az, ami.

tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2008.11.04. 16:12:58

Mária, ott van az is a webauditon, az Axel Springer csoportban

Mária 2008.11.04. 18:41:50

Tsabeeka:

Huhhh... Nógrád Megyei Hírlap Online - 225 illetve 236 látogató a tegnapi napra... gondolom, az egyik a régi, a másik pedig az új portál :(

Watanabe Shun 2008.11.05. 23:09:16


"...az a multikiadó, amely a nyomtatott szektorban a legnagyobb magyarországi spílerek közé tartozik"

Definiáljuk már a spíler fogalmát! A legtöbb magazinjuk finoman fogalmazva is tragikus. A megyei napilapok abból élnek, hogy nincs konkurenciájuk. A Lakáskultúrát meg az AutóMotort leszámítva nem igazán erősek a lapeladásaik, ráadásul az nyílt titok, hogy khm... hogy is fejezzem ki magam, hogy ne kelljen bíróságra járnom, szóval, hogy... nem igazán hihetünk a kiadó eladási adatainak. Mondok egy példát: Az egyik ismerősöm előfizetett egy megyei napilapra, és láss csodát, egy hónapig kapta a Kiskegyedet, a Fannit, a Gyöngyöt, és az összes többi Axel Springgeres női magazint is. Mindig a friss számot. Így nem nehéz jó példányszámokat csinálni. :D

Szóval ennek a fényében nem csodálkozom azon, hogy az online-ban sem túl ügyesek. Az a baj, hogy a külföldi tulaj csalhatatlanságában a leginkább az Axel Springer hisz a hazai leányvállalatok közül. S bizony Németországból nehéz megmondani, hogy mitől működik egy magyar sajtótermék. (És amíg a hirdetők nem fordulnak el a kiadótól nem is nagyon érdemes.) Pedig annyi pénzt szórnak el évente iszonyú logikátlanul, amiből lehetnének tényleg komoly piaci tényező nyomtatott és online vonalon is. Persze végülis, az ablakon kiszórt összegek alapján lehetnek spílerek. :P

zsombor 2008.11.05. 23:16:37

@Watanabe
köszi a kifejtést, tanulságos. (meg tréfás: a Matesz-táblázatokban az "összes értékesített" és az "összes terjesztett" számsorok közti különbségnek azért szoktam hinni, márpedig a nagy AS-magazinoknál nincs nagy osztogatásra utaló különbség. ne higgyek neki? :))

a spílereket a lapcímek számára értettem, meg arra, hogy a Matesz-adatokat beszoroztam a szokásos számmal, és azok alapján még mindig úgy tűnt, hogy azon a portfólión nehéz lehet nem keresni.

(a megyei lapok viszont azért mindenhol abból élnek, hogy nincs konkurenciájuk, nehogy már mennybe menesszük a többi kiadót.)

Watanabe Shun 2008.11.05. 23:54:35

Ja, nem, a többi kiadót sem szeretném mennybe meneszteni... :D

Igen, hát bevételben tényleg nagyon-nagyon erősek! Ezt el kell ismernem, igazad van, csak tudod nekem van ez a betegségem, hogy szeretek olvasókban, példányszámokban, olvasottságokban gondolkodni, és mindig elfelejtem a kiadók éves összbevételét. Szóval tényleg elnézést, ha így nézzük, spílerek.. (Látod, milyen jó, hogy definiáltad?! :P)

zsombor 2008.11.07. 09:11:33

bocs az illúziórombolásért - ha lenne lapjuk, amelynek a célcsoportjába tartoznék, biztos másként működne az agyam :)