HTML

Helló

Mi ez itt?
Az Antagon egy alvó újság(író)blog.

» Bővebben + szerzők
» In English: About us

» Facebook
» e-mail

Friss topikok

Címkék

168óra (3) a (1) ablonczybálint (1) ahónapokossajtóközleménye (1) akti (1) ambrusbalázs (1) apáti tóth (1) atv (4) axel springer (1) baloghákosgergely (1) bánó (1) bánzoltánandrás (1) barcsmiklós (1) bayerzsolt (2) bbc (1) bedemárton (2) bild (1) bkf (1) blikk (3) bnd (1) bódisandrás (3) bodokytamás (1) bogádzoltán (1) bogárzsolt (1) bolgárgyörgy (2) borókaigábor (3) brücknergergely (1) budapesti7nap (1) cenzúra (1) christiansciencemonitor (1) cnn (2) debreczeni (1) demorgen (1) déneszoltán (1) dévényiistván (1) dezsőandrás (1) die (1) díj (3) dizájn (2) dtóthkriszta (1) duna (1) dunatv (5) echotv (2) economist (2) editorsweblog (1) elte (1) emasa (5) eötvöspál (3) és (4) etika (1) eveningstandard (1) faz (1) feketenorbert (1) fidesz (1) figyelő (19) figyelőnet (7) friderikuszsándor (1) függetlenhírügynökség (2) galgagyörk (1) gawker (1) gazsólferenc (3) göbölyössomadíj (10) guardian (9) günterwallraff (1) gyakornokság (1) győrffymiklós (1) györgypéter (1) haászjános (1) hankook (1) havashenrik (1) helyitéma (1) heszlerróbert (1) hetilap (1) hetiválasz (14) híradó (3) hirdetés (1) hírsarok (1) hírszerző (2) hirszerzo (1) hírtv (3) hivatkozás (1) honvédelmi minisztérium (1) hvg (15) hwsw (1) index (24) inforádió (3) input (1) iwiw (1) jakupcsekgabriella (1) jog (2) joóbsándor (1) józsef (1) karrier (1) kecskésitollastibor (1) kereskedelmi tv (1) kertattila (1) klubrádió (1) kocsislmihály (1) kommunikáció (1) konferencia (1) kosaandras (1) kovácsgyörgy (1) közpénz (1) kreatív (4) kristonlászló (1) kritika (1) kulcsáristván (1) lánchídrádió (1) legáttibor (1) lendvai (1) litera (1) m1 (1) m2 (1) magyar (2) magyarhírlap (17) magyarnarancs (1) magyarnemzet (7) magyarrádió (12) magyartelevízió (1) majtényi (2) managermagazin (2) marketing&média (3) martin (1) martinamis (1) martinjózsefpéter (2) médiakutató (1) médiatanács (1) médiatörvény (1) menedzsmentfórum (1) mészárosbálint (1) metropol (1) miklósi (1) miklósigábor (2) minőségiújságírásért (3) mkisscsaba (1) mokka (1) morvai krisztina (1) mr 2petőfi (1) mti (9) mtv (22) múosz (4) nagyattila (1) napiciki (1) napigazdaság (3) napi gazdaság (1) nap kelte (1) narancs (16) nbh (1) nemzet (1) népszabadság (36) népszava (5) netzwerk (1) newsoftheworld (1) newsweek (2) newyorktimes (6) nkósajudit (1) nmhh (1) observer (2) oktatási és kulturális minisztérium (1) ombudsman (1) orig (1) origo (14) oroszország (1) ortt (3) pályázat (1) pannonnews (2) paul (1) pestiest (1) péter (1) pethőandrás (3) pogonyilajos (2) portfolio (1) portfolio.hu (1) pr (4) prherald (1) pulitzer (2) rádió (1) ralfneukirch (1) reakció (3) recherche (1) reklám (1) rendőrség (1) reuters (1) riport (3) rss (1) rtlklub (1) rtl klub (3) sajtófotó (2) sajtóosztály (1) sajttáj (1) slágerrádió (1) spiegel (4) spirkjózsef (2) storytv (1) stumpfandrás (2) suchgyörgy (1) sun (1) szabadsága (1) szabóákos (1) szájbarágó (1) szélesgábor (2) szempont (1) szigetitamás (1) szilágyijános (1) szlankóbálint (2) szólás (1) szombathypál (3) tagesspiegel (1) taszoknyomozó (3) taz (4) telekom (1) tényfeltárás (8) tilosrádió (1) time (3) times (2) tódorjános (1) tótawárpád (1) tüntetések (1) tv (1) tv2 (1) ujpéter (1) újságíróképzés (1) vajdaéva (2) válaszadási (1) vanityfair (1) vasárnapi (1) vasárnapiújság (3) velvet (2) viasat3 (1) világgazdaság (4) wired (2) wirthzsuzsa (1) zappegábor (1) zeit (1) zoltán (1) zóna (7) zoom (5) zsoltmelinda (2) zsűri (1) Címkefelhő

Idén jöhet az e-újság

2009.03.11. 08:57 zsombor

Nem akarnánk elvenni a Médiablog jóskenyerét, de egyetlen dolog minket is legalább annyira izgalomban tart, mint a kiadókat, akik dolgoznak rajta: a hordozható, összehajtogatható, vezeték nélkül frissíthető és a szemet a monitornál ezerszer kevésbé fárasztó e-újság, amelynek az eljövetelét évek óta ígérgetik a kicsit kilátástalan helyzetben levő kiadók.

Egy működő prototípus e-papírra

A Fortune most azt írja, hogy a Cosmopolitant, az Esquire-t, a gyengélkedő San Francisco Chronicle-t, valamint további másfél tonna napilapot és magazint kiadó Hearst kiadómonstrum idén előállhat az Amazon betonegyszerű Kindle-éhez hasonlító, de annál jóval nagyobb, kb. A/4-es méretű elektronikus olvasóval. A kiadó interaktív médiáért felelős főnöke nem akart részleteket elárulni, de azt igen, hogy a kütyünek komoly szerepet szánnak a jövőben – és hogy az Amazonnal ellentétben boldogan odalicenszelik majd bárkinek, aki használni szeretné.

Az e-újság/e-papír vonaltól a kiadók általában azt várják, hogy az elmúlt évek hányattatásai – a zuhanó print példányszámok és bevételek és az ezeket nem pótló online források – után végre játszi könnyedséggel átmenthessék az eddigi üzleti modellt egy digitális eszközre, napi néhány kiadás formájában, amelyekért – az online gyakorlattal ellentétben – fizetni kell majd. Akik viszont nem fogékonyak a csodavárásra, azt szokták felhozni, hogy a dolog árulkodóan egyszerűen és szépen hangzik, és hogy az ennyire gyorsan változó technológiai környezetben nem lehet olyasmi a megfejtés, ami ennyire hasonlít arra, ami eddig volt.

Kérdőjelből sok van: van értelme a kiadásoknak – amelyek azt az élményt kínálják, hogy végig lehet olvasni őket, mint egy újságot –, versenyezhet-e egy akármennyire is testre szabott kiadás az online hírböngészéssel? Elég fogékonyak lesznek-e a hirdetők átvándorolni az új platformra akkor is, ha a bizonytalan tömegsikerig csak fekete-fehérben hirdethetnek a megszokott színes helyett, és a színes hirdetések, neadjisten a mozgókép csak évek múltán jön? Ki fogja kifizetni az 50 és 100 ezer forint közé saccolt kütyüket, a kiadók vagy az olvasók?

Akárhogy is, én szurkolok, és amint kijön, kell egy olyan.

Egy egyelőre fiktív példa

A Sony e-papír prototípusa

(Az utóbbi két illusztráló videót köszi 4tissimónak!)


19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://antagon.blog.hu/api/trackback/id/tr91995364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pollner · http://soreo.biz 2009.03.11. 11:55:23

Nem veszel el semmit, nem merek én jósolni, legfeljebb találgatok.
Mivel (hiányos) műveltségem jelentős részét a BKV járművein szedem fel, én is nagyon vágyom egy jó kis e-olvasóra. Attól tartok azonban, hogy erre még várni kell. 1) Nagyon sok tartalomszolgáltatót kell bevonni, hogy tartalmi oldalról működjön a dolog (itt azonnal fellép a tyúk/tojás effektus) 2) egy ilyen cucc csak a jelenlegi ár töredékéért lenne versenyképes. Az árat pillanatnyilag az E-ink technológia ára határozza meg. Rövid távon nem valószínű az áttörés.

4tissimo · http://4tissimo.wordpress.com/ 2009.03.11. 11:57:42

Én mintha azt olvastam volna nemrégiben, hogy megvalósult a színes e-papír is. Meg a flexibilis változat is. Mindjárt keresek valami jó kis linket hozzá....

4tissimo · http://4tissimo.wordpress.com/ 2009.03.11. 12:16:12

Na ezt láttam:
www.youtube.com/watch?v=k6bkmPjVF-k&playnext_from=PL&feature=PlayList&p=25755A9A98307024&playnext=1&index=5
Vajon mennyi idő kell, hogy a kesztyűben tartós kísérleti változatból napi használati tárgy legyen?

zsombor 2009.03.11. 12:19:47

@4tissimo
és mire megyünk egy hajtogatható videólejátszóval, amihez nincsen hang? :)

zsombor 2009.03.11. 12:23:28

@pollner
a licenszelős ötlet, gondolom, az első problémafelvetésre szeretne válasz lenni. egy-két nagynak kell csak beállnia mögé ahhoz, hogy - ha egyébként jó a termék - beüthessen a hype.

egyébként - nem számoltam utána, de - a print előfizetési árakkal számolva, a kieső terjesztési költségből meg lehet dotálni ezeket a kis előfizetők felé, ha a tömeggyártás ésszerű tartományba viszi le az árukat. meg végülis a Kindle is elment a 3-400 dolláros árával kétmillió példányban.

Manyizga (törölt) 2009.03.11. 12:53:40

Az e-könyv/e-újság vonal akár be is jöhet. Én évek óta RSS-t olvasok a PDA-mon napilap helyett. :)

zsombor 2009.03.11. 13:24:15

@4tissimo
én is, de az eldobhatóság erős utópia, és ennél intuitívabbnak kéne lennie, mondjuk érintőképernyősnek.

azt sem gondolom, hogy így fog kinézni a layout, nem lehet naponta sokszor/személyre szabottan ennyit betördelni, és nem is kéne digitális felületeken újrateremteni a korlátozott helyet.

Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.03.11. 13:53:00

Tök érdekesek ezek az e-olvasók, de én attól tartok, hogy mire ezek megvalósulnának, már rég mindenki a nagyképernyős mobilján, iPhone-ján, Androidos cuccán fog mobilinternettel híreket olvasni. Szóval mi értelme beszerezni még egy kütyüt a mobil mellé, ami igaz, hogy nagyobb olvasófelületű, viszont külön kell cipelni, madzagon vagy wifin frissítgetni? A szerkesztőségnek miért érdemes két különböző platformra (online és e-olvasó) küldözgetni a híreket?

svin 2009.03.11. 13:56:50

En is befizetnek egy ilyenre, akar meg egy gyengebb verziora is a jelenlegi cirka 350$-os ar mellett is.
Ami az osszes jelenlegi olvaso hibaja szamomra, hogy a kijelzo csak 6". Egyedul az iLiad gyart 8", 10" kijelzovel olvasot, de azok ara 700 euro... Ami azert nagyon magas.

A Plastic Logic jott elo tavaly egy A4-es prototipussal, nem tudom a cikkben emlitett olvaso nem egyezik-e ezzel. De azt jovo ev elejere igertek akkor.
Amugy van mar par olvaso a piacon, bar jo reszuk Hanlin gyartmany ami mas kulso es nev alatt fut. A wikipedian eleg jol karbantartott cikk olvashato roluk:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_e-book_readers

A szines kijelzo meg szerintem meg nagyon messze van. Nekem szemely szerint nem is hianyzik, bar a kepregeny iparon gyanitom nagyot tudna dobni ha mar lenne.

zsombor 2009.03.11. 13:56:58

@Sofokles
az e-olvasó, ha értelmesen használják, nem - nem elsősorban - hírtartalmakra, hanem napilap- vagy magazinszerű becsomagolt-értelmezett tartalmakra van, ahol számít a méret. magyarul nem a mobilodat váltja fel, hanem a nyomtatott lapot vagy magazint.

zsombor 2009.03.11. 13:58:09

@svin
a plastic logic van az első videóban

a színek megléte vagy hiánya pedig a hirdetőknek azért nem lesz annyira mindegy

Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.03.11. 13:59:06

Még annyi, hogy megnéztem most az első videót. Kétségkívül tök jó cucc, de tényleg, ki a rák fog magával cipelni egy A4-es műanyaglapot? Most úgy igazából. Mikor az újságot úgy hajtogatom, ahogy akarom, eldobom, ha már nem kell, meg megveszek akkor, mikor akarom, de ezt meg állandóan hurcibálni kell magaddal. Aki nem bírja ki azt a fél és másfél óra közötti időtartamot hírek nélkül, amíg beér a munkahelyére, az úgyis annyira addikt, hogy mobilon is tud böngészni.

Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.03.11. 14:01:42

@zsombor:

Aham. Valóban, egy magazinnál már más a helyzet, azt nem feltétlenül cipelem magammal, így nem számít a méret, otthon kényelmesen tudom frissítgetni meg olvasgatni. Viszont akkor meg legyen színes. De így már látom némi létjogosultságát. Én most hirtelen elsősorban hírtartalomban gondolkodtam.

fumar sharif (törölt) 2009.03.11. 14:52:02

tudom, hogy rossz helyre írom, de nem hiszem, hogy én sokat veszítenék a magazinok(és a print) halálával, és nem gondolom hogy kirívó eset lennék. napilapokról meg még inkább ezt gondolom. egyik mellett sem szól érv hosszútávon. ha a tartalom hosszú, de a téma érdekel most is elolvasom, legfeljebb később... a közvetítő eszköz helyett, ami leginkább mellékes kellene, hogy legyen(éppen a sokféleség miatt), sokkal inkább azzal kellene foglalkozniuk, főleg egy nagy kiadó esetében, hogy a közvetíteni kívánt tartalmakat hogyan tudják új és korszerűbb technikákkal eljuttatni az olvasóikhoz... persze csak szvsz

zsombor 2009.03.11. 15:45:18

@fumar sharif
ha jól értem annak a végét, amit írsz, pont azt csinálják, amit elvárnál: próbálnak behozni egy darab mainstream eszközt a hosszabb kontentre (a sokféleség helyett) amellett, hogy híreket tolják mindenen, amin érik

legalábbis ezt logikusnak találnám

fumar sharif (törölt) 2009.03.11. 16:10:37

szerintem meg ez megint egy olyan specializáció, ami egy irányba tart(mivel specializáció) és mederbe kényszeríti a folyamatokat. oké, hogy nyitott lesz a cucc, de az irány az rögzített és a formátum korlátoz. bevallottan a print folytatása az egész és azt az eszmét próbálják átörökíteni, amit kikezdtek a most zajló folyamatok. (technika alatt meg nem a hardvert értettem hanem a "szoftvert", méginkább módszert) sztem inkább az ajánlási rendszerek irányába kellene elmozdulni no meg a fenntarthatóság érdekében olyan termékkapcsolásokra, amikre eddig nem gondoltak... múltkor ugye volt az, hogy a lapokat alapítványoknak (nem a működési forma miatt) kellene fenntartani, ami sztem nem olyan nagy baromság, mint azt sokan mondták csak nem lapokra kellene ezt levezetni, hanem webre.(egyébként mi ezzel próbálkozunk már egy ideje:D)
süti beállítások módosítása