Nem akarnánk elvenni a Médiablog jóskenyerét, de egyetlen dolog minket is legalább annyira izgalomban tart, mint a kiadókat, akik dolgoznak rajta: a hordozható, összehajtogatható, vezeték nélkül frissíthető és a szemet a monitornál ezerszer kevésbé fárasztó e-újság, amelynek az eljövetelét évek óta ígérgetik a kicsit kilátástalan helyzetben levő kiadók.
Egy működő prototípus e-papírra
A Fortune most azt írja, hogy a Cosmopolitant, az Esquire-t, a gyengélkedő San Francisco Chronicle-t, valamint további másfél tonna napilapot és magazint kiadó Hearst kiadómonstrum idén előállhat az Amazon betonegyszerű Kindle-éhez hasonlító, de annál jóval nagyobb, kb. A/4-es méretű elektronikus olvasóval. A kiadó interaktív médiáért felelős főnöke nem akart részleteket elárulni, de azt igen, hogy a kütyünek komoly szerepet szánnak a jövőben – és hogy az Amazonnal ellentétben boldogan odalicenszelik majd bárkinek, aki használni szeretné.
Az e-újság/e-papír vonaltól a kiadók általában azt várják, hogy az elmúlt évek hányattatásai – a zuhanó print példányszámok és bevételek és az ezeket nem pótló online források – után végre játszi könnyedséggel átmenthessék az eddigi üzleti modellt egy digitális eszközre, napi néhány kiadás formájában, amelyekért – az online gyakorlattal ellentétben – fizetni kell majd. Akik viszont nem fogékonyak a csodavárásra, azt szokták felhozni, hogy a dolog árulkodóan egyszerűen és szépen hangzik, és hogy az ennyire gyorsan változó technológiai környezetben nem lehet olyasmi a megfejtés, ami ennyire hasonlít arra, ami eddig volt.
Kérdőjelből sok van: van értelme a kiadásoknak – amelyek azt az élményt kínálják, hogy végig lehet olvasni őket, mint egy újságot –, versenyezhet-e egy akármennyire is testre szabott kiadás az online hírböngészéssel? Elég fogékonyak lesznek-e a hirdetők átvándorolni az új platformra akkor is, ha a bizonytalan tömegsikerig csak fekete-fehérben hirdethetnek a megszokott színes helyett, és a színes hirdetések, neadjisten a mozgókép csak évek múltán jön? Ki fogja kifizetni az 50 és 100 ezer forint közé saccolt kütyüket, a kiadók vagy az olvasók?
Akárhogy is, én szurkolok, és amint kijön, kell egy olyan.
Egy egyelőre fiktív példa
A Sony e-papír prototípusa
(Az utóbbi két illusztráló videót köszi 4tissimónak!)