Erősen Obama-párti, hosszú, mint a veszedelem, és kib***ott jó – a Newsweek egy negyven (!) oldalra betördelt riportban foglalja össze az amerikai elnökválasztási kampányt, Obama és a nyertes kampányvezérek első találkozásától a győzelmi beszédig (és ezzel ígérem, utoljára írunk az elnökválasztás sajtóvisszhangjáról). A hetilap évekre állított rá tudósítókat a McCain-, a Clinton- és az Obama-kampányra is, a remekül megírt eredmény pedig ezt a három szálat szövi össze úgy, hogy azt innentől borítékolhatóan minden tisztességes narratívújságírás-órán tanítani fogják.
Az van benne, ami kell, és ami csak így lehet: hogy hogyan gondolkodik Hillary Clinton arról, miért is akar ő elnök lenni egyáltalán és hogy hogyan néz meccset exelnök férje valamelyik (vesztes) előválasztás estéjén, majd borul ki kiabálva, hogy hogyan viseli az amúgy végtelenül szimpatikus John McCain, ahogy a szétzilált kampánystáb egyik 90 fokos fordulatot a másik után hajtatná végre vele, hogy hogyan nem merészkedik a pipaszárlábú Barack Obama rövidnadrágban kosárpályára a kampány során, és hogy mit csinálnak mindeközben a háttéremberek. Ha valaki valaha szeretne riportot írni, a How He Did It egy must read – egy óra alatt el lehet olvasni. (Itt van online, de papírról érdemes.)
A készítés körülményeiről az online változatban olvasható rövid szerkesztőségi cikk: ebben elmesélik, hogy a cikken szó szerint évekig dolgozó hat újságírót a titoktartási nyilatkozatok értelmében lényegében elszigetelték a szerkesztőség maradék részétől, hogy a végeredményig semmit ne mondhassanak el a többieknek abból, amit a kampányok színfalai mögött látnak. Másrészt kiviláglik az is, milyen embertelen meló volt: az egyik újságíró felesége például azt mondja, kizárólag azért engedte el a férjét az Obama-kampányt követni, mert biztos volt benne, hogy Obama még az elnökjelölt-választás során gyorsan elvérzik.
Az aktuális lapszámot a Newsweek és a Time is kérdés nélkül egészében az elnökválasztásnak szentelte. A Time viszont, hiába kedvelem jobban, ezúttal csak kedves mellékanyagokat tud szolgáltatni a fenti cikkhez, még ha önmagában vizsgálva korrekt is az összeállítás: egyrészt jó magazinhoz illően pontokba szednek és gyönyörűen ábrázolnak mindent, a kampány tanulságaitól a várható következményekig, másrészt az általános Obama-mánia közepette a többiekre is ügyelnek: Hillary Clintonnal interjút közölnek a további tervekről, Sarah Palin esetében pedig azt latolgatják, mit hoz majd 2012. (A cikkek többsége olvasható online.)
Remek viszont a többoldalas fotóriport az Obama-kampányról, tökéletes illusztráció a Newsweek-cikk mellé: a felállás ugyanaz, egy fotós végignyomta a kampány két évét, a képeken pedig visszajön mindez, a vidéki turné szünetében öltönyben húzódzkodó Obamától a győzelem pillanatáig. Itt végignézhető az összes print kép, plusz egy rakás csak online közölt is.