A házunk táján való söprögetés imperatívuszának eleget téve elemezném a Heti Válasz megújulását. A konzervatív hetilapot nem-firkász baráti köreimben jellemzően az "igényes, de unalmas" jelzőkkel illetik, mondván, hogy a polgári hetilap komolyan veendő, decens nézőpontból elemzi az eseményeket, de ehhez hozzáfűzik: néha talán túl komolyan és túl decensen is. Ami persze nem baj: a lap, sok más offline és online sajtótermékkel szemben nem hajlandó megindulni a bulvárosodás útján.
Az elmúlt években - jó konzervatív módjára - apró lépésekkel engedtek utat a közvetlenebb stílusnak: a lap fiatalabb újságíróit (pl. Dévényi Istvánt, Stumpf Andrást és Ablonczy Bálintot - aki egyben a Reakció magazin főszerkesztője is) szabadjára engedték, hogy szellemesebb, ironikusabb, ha úgy tetszik, fiatalosabb stílusban írhassanak jegyzeteket. A nagy lehetőség a lap online felületének jelentős - és régóta időszerű - megújulásával jött el, nem is olyan régen. Az igényes kialakítású honlapon napi jegyzetekkel, publicisztikákkal bombázzák az olvasókat, emellett az eggyel előző lapszámtól visszamenőleg mindent elolvashatunk - és bejelentkezés után kommentálhatjuk is az írásokat.
A honlap megújulása után az újévre időzítették a papírújság átalakítását. Az új dizájn első blikkre nem lett se jobb, se rosszabb az előzőnél. A Heti Válasz eddigi kinézetével véleményem szerint nem volt semmi gond. A lap önvallomása szerint modernebb, letisztultabb lett a külső. Nos, valóban tágas fehér felületeket alkalmaznak az oldalakon, de a szöveghasábok és a képek elhelyezésével kapcsolatban nem találkoztunk különösebben innovatív ötletekkel. A méret is megváltozott: alacsonyabb és szélesebb lett a Válasz.
Feltűnő, hogy az elmúlt hónapokkal ellentétben (amikor már szinte zavaróan sok hirdetés volt a lapban), az idei első lapszámban alig találunk reklámokat. Nem tudom, hogy ez csak véletlen esemény, vagy valami komolyabb változás jele?
A címlapon keveset változtattak: a cím már nem ér ki a két lapszélig, és az eddigi elkülönült felső háttér helyett magára a címlapképre került. Furcsa, hogy egyes cikkek előtt saját arcképpel jelennek meg az újságírók, míg máshol nem rakják be a cikkíró fotóját.
Ennél lényegesebb azonban, hogy megújult a rovatok sorrendje. Az infóim szerint régóta halogatott átalakítás a lap hosszú éveken keresztül használt - meglehetősen furcsa - rovatbeosztását is érintette. A belpol-életstílus-kultúra-gazdaság-külpol sorrendet a jóval logikusabb belpol-külpol-gazdaság-kultúra-életstílus sorrend váltja.
Az idei első lapszám ugyanakkor összezavarhatja az olvasót: az általam rossz ötletnek tartott új tartalomjegyzék ugyanis csak hét darab cikket mutat be, nem is minden rovatból, nem is tartva a lapszám szerinti sorrendet! A rovatok új sorrendjét tehát csak a lapot forgatva vehetjük észre, ami heveny fejvakarással és a "most mi van?" kérdés feltevésével jár, ráadásul nincsenek is hangsúlyosan elkülönítve az egyes rovatok. Az első lapszámban ugyanakkor egy középső melléklet is bezavar a képbe: a 2008-as előrejelzésekről szóló, mindenféle témát átfogó összeállítás is összemosódik a lappal, így aztán végképp elvesztheti a fonalat az egyszeri olvasó.
Összegezve: a Heti Válasz új dizájnja, néhány jobb és néhány rosszabb megoldás alkalmazásával, nagyrészt azonban kevéssé jelentékeny átalakításokkal nem lett sem jobb, se rosszabb az előző megjelenésénél.
FRISSÍTÉS: interjú a váltásról Borókai Gábor lapigazgató-főszerkesztővel eggyel feljebb.